Câteva idei de Email Marketing pentru a promova eficient o destinație

S-a mai potolit febra implementării noilor reguli GDPR și am reușit cu toții să ne setăm corect modul în care creăm listele de abonați la newsletter. Credem deci că a venit momentul potrivit să analizăm cum putem realiza campanii de email cât mai eficiente și care să producă maximum de rezultate în promovarea destinației noastre. Dacă nu trimiți încă un newsletter sperăm ca prin acest articol să te convingem că el este un instrument util în a păstra viu interesul celor pe care i-ai impresionat la un moment dat!

 

De unde începi

Este posibil ca site-ul pe care îl ai să ofere și un client de email pe care să îl poți folosi pentru a trimite newslettere. Se întâmplă adesea însă ca acesta să aibă anumite restricții legate de numărul de abonați pe care îi poți adăuga, de numărul de email-uri pe care le poți trimite într-o zi și să nu ofere statistici sau o interfață prea prietenoasă.

 

Serviciile de ”bulk email hosting” precum MailChimp și MailerLite pot fi folosite gratuit pentru liste de până la 2000 de abonați, iar dacă treci cumva de acest prag, abonamentul lunar e, de cele mai multe ori, foarte convenabil. Ele vin cu o mulțime de feature-uri care vor face ca email-urile tale să arate profesionist: template-uri, campanii pre-definite, elemente grafice, editare de fotografii, etc. Cel mai important aspect e că ele îți permit să-ți gestionezi foarte bine listele de abonați și îți dau acces la o mulțime de statistici ce țin de modul în care interacționează destinatarii cu mesajele tale, pentru ca tu să poți să îți optimizezi strategia și campaniile. În plus, sunt foarte ușor de folosit!

 

Setarea unei strategii

Odată ce stabilești care e obiectivul pe care îl urmărești prin campaniile tale de email marketing, poți începe să gândești conținutul potrivit care să te ajute să atingi acel obiectiv. Fie că dorești să crești numărul de rezervări din destinația ta, să oferi mai multe informații despre experiențele pe care le oferi turiștilor sau despre evenimentele care au loc în regiune, primul lucru pe care ar trebui să îl faci este să îți stabilești o STRATEGIE, nu să începi direct să scrii un newsletter.

 

Două elemente sunt esențiale aici: CINE sunt oamenii cărora te adresezi (ce personalitate au, care sunt interesele lor principale, când și în ce context vor citi ei mesajele tale) și CUM vei comunica cu ei (tonul, frecvența mesajelor, momentul trimiterii newsletterului). Dacă ai început deja să trimiți newslettere, dar nu ai ținut cont de aceste aspecte și comunicarea ta e ușor haotică, poți remedia situația trimițând câteva email-uri de test, cu diverse subiecte și în momente și tonalități diferite, iar apoi să analizezi atent felul în care oamenii reacționează la ele. Vei afla o mulțime de informații valoroase despre ”publicul” tău, care te vor ajuta ulterior să setezi tonul și subiectele campaniilor viitoare. De asemenea, ai putea trimite un chestionar în care să ceri abonaților tăi feedback direct legat de modul în care apreciază comunicarea ta cu ei de până acum.

 

Conținutul

Majoritatea newsletterelor pe care le primim zilnic încearcă din răsputeri să ne atragă atenția asupra unor subiecte, produse sau servicii care sunt foarte importante pentru expeditorul mesajului și mai puțin pentru destinatar. Avem tendința să nu mai deschidem sau să ștergem direct orice mesaj care ne dă vaga impresie că încearcă să ne ”vândă” ceva, chiar dacă uneori nu e vorba de produse sau servicii, ci chiar și numai de idei. De aceea, cel mai important lucru e să stabilești ce contează cu adevărat pentru audiența ta și ce poate să aducă o reală VALOARE pentru ei. Fie că e vorba de o ofertă foarte bună în destinația ta, de documentarea unor experiențe interesante sau de un ajutor real pe care îl oferi prin informațiile cuprinse în email-ul tău, dacă vei reuși să oferi ceva cu adevărat util abonaților tăi, ei vor aprecia acest lucru și campaniile tale vor avea succes.

 

Cum creez un newsletter valoros pentru audiența mea?

Cea mai eficientă metodă e să nu te complici prea mult și să te rezumi la câteva elemente de bază. Un newsletter valoros face în principal 3 lucruri:
– spune o poveste scurtă și interesantă pentru destinatar
– oferă informații/soluții concrete pentru destinatar (call to action)
– ilustrează cât mai clar din punct de vedere vizual cele două elemente de mai sus
Ține cont mai ales de al doilea punct, pentru că el e cheia pentru ca tu și abonații tăi să dezvoltați o ”relație de lungă durată”: engagement-ul.

 

Subiectul și adresa de email de pe care trimiți campaniile

Subiectul email-ului tău este extrem de important. Pentru a putea citi și interacționa cu conținutul tău, condiția esențială e ca abonatul tău să DESCHIDĂ mesajul pe care i-l trimiți, iar subiectul și adresa de email vor fi primele lucruri pe care el le vede atunci când trimiți o campanie. Folosește cuvinte-cârlig, la care știi că abonații tăi vor reacționa și care le vor trezi interesul dintr-o privire – ai doar 50 de caractere la dispoziție pentru a-i convinge să deschidă email-ul, să îl șteargă automat sau să se dezaboneze. De cele mai multe ori, timpul pe care îl acordă oamenii deciziei de a deschide sau nu un email e de doar 3-4 secunde, deci trebuie să fii fie extrem de creativ, fie extrem de pragmatic :). Nu există o rețetă aici, trebuie doar să testezi până afli ce exprimări sau cuvinte funcționează mai bine.

În ceea ce privește adresa de pe care trimiți campaniile, ține cont că majoritatea oamenilor primesc zilnic un număr foarte mare de email-uri, iar șansele să fii ignorat sunt foarte mari. În niciun caz nu folosi adrese precum contact@… sau info@…, ci folosește o adresă personală, a unui om real. Asta oferă mai multă personalitate mesajului tău și îi va face pe oameni, în timp, să te recunoască ca autoritate în legătură cu subiectul despre care le ”vorbești”. Nu vrei să fii un anonim, ci un expert în domeniu, căruia ei să le ofere credit și să le încredințeze timpul lor. Și foarte important, nu folosi o adresa de Gmail sau Yahoo – te va face să arăți neprofesionist și va crește șansele ca mesajul tău să ajungă în Spam.
 

Nu în ultimul rând, design-ul

Toate eforturile și bunele tale intenții pot fi sabotate de un design nereușit. Trebuie să ții cont de o mulțime de variabile, pentru că oamenii citesc tot mai mult email-ul de pe telefon, iar multitudinea de dispozitive diferite face aproape imposibil să prevezi dacă mesajul va fi vizualizat corect. Soluția e să ai un design cât mai simplu și curat, care să se afișeze cât mai asemănător pe orice dispozitiv, indiferent de model. Apoi, dacă mesajul e citit de pe un laptop sau desktop, e foarte posibil ca imaginile din email-ul pe care îl trimiți să nu fie afișate: 67% din clienții de email de desktop, 100% din cei de web-mail și 80% din cei de mobile blochează imaginile în modul default. De aceea e indicat ca email-ul tău să conțină imagini și text într-o proporție echilibrată și ca el să aibă sens și dacă imaginile nu sunt afișate.
 
Un ultim sfat este să te asiguri că toate elemente de care am vorbit mai sus creează o poveste coerentă și că totul arată bine. Poți face asta trimițând un email de test către câțiva dintre colegii tăi pentru feedback și mai ales către adresa ta personală – pentru a putea verifica la prima mână că toate sunt la locul lor așa cum ai intenționat atunci când ai creat campania.
 
Succes la trimis campanii!