Turism gastronomic

Cum poate turismul gastronomic să ajute industria ospitalieră din România?

Turismul gastronomic și mâncarea locală

Într-o perioadă în care populația este încurajată să mănânce sănătos și bucătarii cunoscuți spun tot mai des că agricultura de masă produce fructe și legume fără gust, turismul gastronomic și mâncarea locală devin resurse tot mai valoroase care au o contribuție importantă la economia locală și încurajează producătorii și comerțul local.

Combinația dintre mâncare și turism este tot mai atractivă în ultimii ani.  Turiștii străini sau din țară care vizitează o destinație turistică gustă tot mai mult produse locale și iau parte la brunch-uri și tradiții locale. Acest lucru a adus un plus de imagine destinațiilor turistice și a impulsionat activitatea economică din destinație și din împrejurimi.

Deși beneficiile sunt clare, multe dintre destinațiile turistice nu știu cum să includă mâncarea locală în oferta lor turistică și să o transforme într-o resursă de valoare.

Turismul gastronomic

Ce înseamnă Mâncare locală (Local Food)?

Mâncare locală înseamnă producția și consumul de mâncare ce folosește ingrediente și resurse dintr-o anumită zonă, locală, promovând economia și locurile de muncă din zonă.

Granițele geografice nu sunt atât de importante. Mai degrabă contează prospețimea produselor calitatea, timpul scurt de transport și depozitare. (Sursă definiție)

Mâncare locală

Ce este turismul gastronomic?

Turismul gastronomic sau culinar înseamnă să călătorești ca să cauți și să te bucuri de mâncare și băuturi deosebite. Asta include experiențe culinare memorabile, nu numai în restaurante renumite, dar și într-o cafenea sau un restaurant într-o zonă total necunoscută publicului larg.

Turismul gastronomic

 

Marketingul culinar sau gastronomic

Marketingul culinar presupune procesul de comunicare al valorii mâncării locale și activităților adiacente în scopul vânzării acesteia. În marketingul culinar folosirea imaginilor este extrem de importantă, pentru că ele sunt cele care deschid apetitul consumatorului.

Social Media în Turismul gastronomic

Social media joacă un rol important în stârnirea interesului și entuziasmului pentru experiențele gastronomice. Turismul culinar este popular mai ales printre millennials, care-și share-uiesc experiențele culinare pe Social Media. De aceea, cei ce promovează acest tip de turism, îl promovează prin festivaluri gastronomice, brunch-uri, ateliere de gătit și îi încurajează pe millennials să răspândească experiențele lor prin poze.

Trendurile pe Social media în materie de turism gastronomic includ bloggeri de mâncare, conturi de Instagram specializate pe mâncare, video-uri dedicate, recenzii și recomandări. Există milioane de poze pe Instagram cu tag-urile #foodie, #foodporn sau #nom. Utilizatorii care-și împărtășesc experiențele culinare câștigă mii de urmăritori, atrag atenția asupra destinației vizitate, cresc conștiința de brand a respectivei locații turistice, îmbunătățind în cele din urmă turismul.

Social Media în Turismul Gastronomic

Turismul gastronomic și mâncarea locală în destinațiile turistice din România

România este la început din punct de vedere al marketingului culinar, deși potențialul pentru promovare de destinații turistice prin mâncare locală este foarte mare.

În SibiuHunedoara și Covasna există câteva astfel de inițiative de promovare a mâncării locale:

Sibiul – Regiune Gastronomică Europeană 2019

În 2019 Sibiul aduce în prim plan cultura gastronomică locală. Autoritățile publice locale s-au angajat să aloce 8,6 milioane de euro. De implementarea programului „Sibiu, regiune gastronomică 2019” se ocupă un consorțiu format din șase parteneri: Consiliul Judeţean Sibiu, Primăria Municipiului Sibiu, Primăria Municipiului Mediaş, Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu, Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Sibiu şi Asociaţia Judeţeană de Turism Sibiu.

Încurajarea producătorilor locali şi afacerilor locale în domeniul producerii hranei şi în domeniul culturii gastronomice, ateliere gastronomice tradiționale în satele regiunii, promovarea gospodăriilor țărănești și a unor circuite gastronomice sau dezvoltarea unor programe publice de susținere a micilor producători și a IMM-urilor în domeniul gastronomiei și a industriei ospitalității în regiunea Sibiu sunt câteva dintre ideile existente în dosarul de candidatură.

Pagina oficială a proiectului 

Sibiu regiune gastronomica europeana 2019

Asociația My Transylvania promovează patrimoniul local și cultura gastronomică

În județul Sibiu, Asociația My Transylvania , prin Cristian Cismaru, promovează patrimoniul local și cultura gastronomică prin evenimente alternative în sudul Transilvaniei.

„Organizam evenimente de cultura gastronomica si de descoperire a satelor prin iesiri neconventionale. Iubim Transilvania și restul regiunilor frumoase din România si oamenii sai, turismul alternativ, zonele rurale, povestile si bucataria locala. Un loc deosebit in perocuparile noastre il au peisajul cultural si soiurile vechi. In timpul liber, ne dedicam descoperirii frumusetilor din România, apoi impartășim aici tot ce stim mai mai interesant despre cultura, obiceiurile si atractiile turistice ale zonei.”

Asociatia My Transylvania

Proiectul „Povești cu Gust” din Hunedoara

Este un proiect inedit de redescoperire a reţetelor autentice. Mircea Radu străbate zonele etnografice ale Hunedoarei ca să afle de la oamenii locului legende, poveşti şi – nu în ultimul rând – reţete autentice. Iar toate comorile descoperite sunt povestite aici şi întinse pe masă în evenimente gastronomice alternative, la care publicul este invitat să guste bucate pregătite chiar de gospodinele care au fost descoperite şi filmate în cătunele din munţii dacilor.

 

Nu e vorba numai de brunch ci te poti si caza si poti gusta dintr-o experienta completa. Vezi poveștile cu gust !

Transylvanian BBQ Festival – Sfântu Gheorghe, Covasna

Municipiul Sfântu Gheorghe a găzduit în Iunie primul festival de barbeque din România. La eveniment au participat circa 10-12 echipe, care au preparat barbeque din mai multe feluri de carne.

Preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Tamás Sándor, a mai menţionat că „judeţul Covasna a reuşit să se impună pe plan regional, dar şi naţional, cu o serie de evenimente culturale, gastronomice, turistice şi de agrement organizate în premieră, care s-au bucurat de apreciere, amintind, printre altele, Parada cârnaţilor şi Festivalul kurtoskolacs (colacului secuiesc -n.r). Spre exemplu, festivalul kurtoskolacs-ului a adus anul trecut la Sfântu Gheorghe peste 20.000 de vizitatori, iar peste 15.000 de bucăţi de colaci au fost vândute cu acest prilej.”

Judeţul Covasna este „campion naţional” la categoria festivaluri gastronomice, găzduind anual în jur de zece evenimente de acest fel. Printre cele populare se numără Parada cârnaţilor, festivalul verzei, festivalul florilor comestibile, festivalul pomana porcului, festivalul tocăniţelor la ceaun, festivalul vânătoresc, festivalul cartofilor şi festivalul apelor minerale, unde are loc şi un concurs de preparat clătite. AGERPRES / (Sursă: Autor: Oana Mălina Negrea, editor: Marius Frăţilă, editor online: Anda Badea)

Rețete vechi redescoperite

Un alt beneficiu al turismului gastronomic este că multe dintre rețetele vechi, locale, sunt redescoeprite și reinventate:

Cristian Cismaru – organizator Transilvania Gastronomică: „Existau și rețete foarte simple adaptate la anotimpuri. Se făceau foarte multe supe de fructe, spre exemplu de agrișe, rozinchine sau cătină. De fapt, nu cred că am dat cel mai bun exemplu cu bucătăria de apă dulce, acestea erau pentru oameni bogați, un exemplu bun sunt rețetele apărute din sărăcie, ele sunt mult mai variate pentru că trebuia să fii creativ. Trebuia să inventezi din ce nu aveai și atunci făceau combinații foarte ingenioase. Aveai un curcan în curte, dar nu aveai orez să faci un rizoto – apar și rețete de genul rizoto în carte, așa că făceau curcanul cu compot pentru că aveai deja conservate fructele. Sunt foarte multe rețete importante tocmai pentru că ele explică legătura cu natura, arată independența pe care ți-o oferă teritoriul unde locuiești, nu trebuie să fii dependent de un produs importat, ca acum din China sau America de Sud.Citește articolul integral

Povești cu Gust – pe website întâlnim înregistrări audio cu oameni care povestesc rețete tradiționale, așa cum este Tanti Maria din Ursici care ne spune pe foarte scurt reţeta balmoşului din Urisci.

 

Surse articol și mai multe detalii pe:

https://www.millionmetrics.com/food-tourism/
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/73655/Reza_Alberto.pdf..pdf?sequence=1
http://www.turnulsfatului.ro/2016/08/29/cristian-cismaru-organizatorul-transilvania-gastronomica-gastronomia-in-turismul-sibian-e-un-fel-de-mcdonalds/
https://eat-local.ro/about
https://www.facebook.com/mytransylvania.ro/
https://www.povesticugust.ro/
https://www.facebook.com/povesticugust/