Unde se duc turiștii atunci când se duc… în online?

Hărțile printate și ghidurile turistice groase cât un roman bun adună tot mai mult praf pe rafturile librăriilor. Răbdarea și disponibilitatea turiștilor de toate vârstele și naționalitățile pentru informațiile printate a luat-o cu mult în jos în ultimii ani, cu o viteză uimitoare. 1 din 2 turiști începe să planifice o vacanță folosind telefonul mobil, 30% din căutările pe Google au legătură cu o locație și 25% dintre cei care fac research online ajung să viziteze o destinație despre care nu știau nimic anterior. Deși aceste date sunt foarte interesante, suntem siguri că și fără aceste cifre ai observat deja cu ochiul liber faptul că turiștii se folosesc intens de dispozitivele lor mobile atunci când călătoresc și anterior plecării în vacanță.

În articolul de azi încercăm să sintetizăm ”unde se duc turiștii atunci când se duc”, sau mai exact ce platforme folosesc ei atunci când călătoresc și ce fac pe acele platforme. Marketing-ul de destinație, la fel ca orice altfel de formă de marketing, este un joc de captare a atenției. Iar pentru a te ”infiltra” cât mai eficient în experiența lor, online și offline, în destinația ta, e necesar să știi unde se află atenția lor.

Booking, Airbnb

Conform unor date recente, 70% dintre rezervările de cazare sunt făcute online. Mai rezervă cineva cazare de altundeva decât Booking sau AirBnb? 😃 Glumim – deși domină piața, cei doi giganți mai au încă de cucerit zone ale globului și segmente demografice. Însă pentru cei care folosesc internetul pentru a-și rezerva cazare în vacanță sau în deplasările de business sunt imposibil de ocolit – încearcă doar să cauți orice destinație + cazare pe google. Pe primele poziții vei găsi întotdeauna una dintre cele două platforme (dacă nu pe amândouă), iar restul rezultatelor sunt de cele mai multe website-uri care agregă și compară informațiile de pe ele.
Focus-ul lor se mută din ce în ce mai mult pe a oferi oamenilor experiențe complete, nu doar cazare. Pe Airbnb de pildă, secțiunea Experiences câștigă din ce în ce mai mult teren și devine activă în tot mai multe destinații. La fel cum își pun casele la dispoziție prin intermediul platformelor, oamenii pot face asta și cu cunoștiințele și abilitățile lor. Turiștii pot rezerva de aici locuri la workshop-uri cu tematici locale, pot lua parte la concerte private sau pot lua parte la acțiuni cu impact social. De asemenea, Booking insistă tot mai mult ca gazdele sale să ofere turiștilor cât mai multe informații legate de împrejurimi și de activitățile pe care destinația lor o oferă. Ei devin încet-încet ambasadori ai destinației tale, și ar fi păcat să nu te folosești de asta!

Tripadvisor, Lonely Planet

Deși ne străduim să scriem ghiduri comprehensive și de bună calitate pentru turiști, cei mai mulți dintre ei se informează cu privire la destinația noastră înainte de a ajunge în ea, folosind vastul internetul. Motivul pentru care orice restaurant sau locație ce are ca target turiștii pune atât de mult preț pe Tripadvisor este unul foarte simplu – ei știu că este unul dintre primele locuri în care un turist verifică ce ar putea face și ce locuri ar putea vizita în destinația în care călătorește. Lonely Planet – altă dată unul dintre giganții ghidurilor turistice printate, și-a digitalizat și el de mult conținutul și încearcă să-și mențină poziția de lider.
Poți folosi aceste platforme într-o mulțime de moduri, dar unul dintre cele mai simple ar fi să integrezi informațiile legate de locații (rating-uri, review-uri) și în website-ul tău. Astfel, vizitatorii paginii tale vor căpăta mai multă încredere și vor avea un reper în plus atunci când se informează despre principalele atracții din destinația ta.

Instagram

Nu știm cum să mai insistăm asupra motivelor pentru care Instagram e atât de important pentru promovarea destinațiilor! După ce s-au informat, turiștii se vor bucura de destinația ta. Iar dacă oamenii își ”documentează” viețile pe Social Media în zilele noastre, cu siguranță Instagram e regina călătoriilor. O mulțime de oameni sunt activi pe Instagram DOAR atunci când călătoresc, iar în restul timpului nu postează deloc. Cel puțin la fel de mulți descoperă destinații, experiențe și locuri prin intermediul platformei. Acordă multă atenției conținutului pe care oamenii îl creează în destinația ta și pune-l în valoare – am scris despre asta aici, aici sau aici.

Google Local Guides, Facebook local

Deși (la fel ca și în cazul celorlalte website-uri de mai sus) nu prea ai cum să intervii și să influențezi modul în care destinația ta se conturează în ochii turiștilor prin aceste platforme, ele oferă exact informația de care turistul are nevoie pentru a se găsi cele mai interesante lucruri de făcut și de văzut într-un timp extrem de scurt. Cel mai important lucru e faptul că ceea ce găsește aici e informație contextuală – bazată pe locație, proximitate, momentul zilei  – exact ceea ce îți dorești să știi, rapid, într-un teritoriu necunoscut. Google și Facebook compilează un volum enorm de informații, iar aceste aplicații nu fac decât să sintetizeze, din noianul de date, ceea ce ar fi util unui turist pe baza locației în care se află. În plus – cel puțin în cazul Google Local Guides – aceste informații sunt susținute și de un sistem de rating din partea utilizatorilor.
Pentru tine, ca promoter al unei destinații, cele două platforme pot fi (cel puțin) o sursă excelentă de informații contextuale. Fii atent la părerile pe care oamenii le postează, la sugestiile lor, la evenimentele ce au loc și la lucrurile care îi fac pe turiști să aprecieze sau să se îndepărteze de destinația ta.

App store, Google Play

Nu în ultimul rând, unul dintre principalele locuri din online în care un turist ”merge” în online înainte de a vizita o destinație este chiar magazinul de aplicații (App store, Google Play). El va căuta, firește, numele destinației (orașul, regiunea, țara) în care urmează să călătorească, pentru a găsi un ghid turistic care să-l ajute la fața locului. Pentru că adesea nu suntem siguri ce fel de conexiune vom avea la destinație, de multe ori preferăm să ne informăm înainte de a pleca efectiv în călătorie sau căutăm aplicații ce pot fi folosite offline. Este esențial să te asiguri că îi pui turistului la dispoziție un ghid de călătorie digital cât mai complet și de cea mai bună calitate. Poți face asta dezvoltându-ți propria aplicație care să reprezinte cât mai bine tot ce are zona ta mai bun de oferit. Află mai multe despre soluțiile pe care Eventya ți le pune la dispoziție,aici.