7 idei despre cum să faci marketing de destinație în 2018 pe care le-am învățat din câteva broșuri retro

7 idei despre cum să faci marketing de destinație în 2018 pe care le-am învățat din câteva broșuri retro

Timp de mai multe decenii, organizațiile de tip DMO au fost cam singurele surse de informație esențială și la zi cu privire la destinațiile turistice. Atunci când informația era puțină și greu de găsit, rolul lor era acela de a educa, a inspira și a ajuta turiștii să își planifice călătoria, cu ajutorul broșurilor, al hărților și al personalului din centrele de informare.

French Guiana

Astăzi avem la dispoziție un volum excesiv de informație. Turiștii folosesc telefoanele mobile pentru a afla tot ce au nevoie atunci când au nevoie. Nu prea mai are sens ca oferirea de informații și promovarea unui brand să fie rolurile principale ale unui DMO. Provocarea devine: cum se adaptează rolul DMO-ului pentru a rămâne relevant pentru contextul de comunicare actual și pentru a oferi în continuare valoare? Se pare că avem noi nevoi de adresat, atât din partea turiștilor cât și a comunității locale.

Pentru a înțelege cum s-a schimbat rolul DMO-ului, e destul să privim puțin în urmă. Imaginează-ți că mergem în urmă cu 20 de ani, partenerul tău tocmai s-a întors de la agenția de turism cu un teanc de broșuri colorate. Sunt atât de multe posibilități, cum oare vei alege unde să îți petreci următorul concediu? Ca să te hotărăști, iei la rând toate broșurile. Pe parcurs, afli și cele 7 idei care te vor ajuta să îți promovezi destinația 20 de ani mai târziu, în 2018! 🙂

Ideea 1: În niciun caz, nu te apuca să publici o enciclopedie

 

ATUNCI: Această broșură îi informa pe oameni despre Guiana Franceză. Textul e aproape ca cel al unei cărți și conține informații legate de istorie, administrație, resurse naturale, agricultură, amestecate cu diverse informații turistice. Probabil că un astfel de ghid aprindea în mintea turistului o primă scânteie de interes cu privire la destinație.

ACUM: Informațiile de nivel general sunt mereu la un click distanță. Avem Wikipedia, site-uri specializate, bloguri, ce informații ai putea oare să incluzi care să nu poată fi găsite cu ușurință prin câteva clickuri? Să reproduci aceeași informație care există deja într-o mulțime de alte locuri, cu siguranță nu este o idee productivă.

Noul rol al unui DMO: Creează parteneriate cu alți actori implicați în destinația ta pentru a da un boost strategiei tale de content marketing și pentru a-ți crește vizibilitatea. Un mod de a începe e să lucrezi cu influenceri și cu bloggeri. Prioritizează conținutul care adresează nevoi și interese specifice. Ce îl va ajuta pe turistul tău pe parcursul călătoriei sale? Când are nevoie de respectivele informații? Cum ai vrea să acționeze el în legătură cu informațiile pe care i le oferi?

 

Ideea 2: Turiștii din zilele noastre știu deja cum arată destinația ta

 

ATUNCI: Promoterii unei destinații încercau să atragă atenția potențialilor turiști în primul rând cu ajutorul mijloacelor vizuale. O carte poștală precum cea din stânga aproape că spune ”Hey, suntem Canada și avem lacuri, munți, urși și polițiști călare care poartă jachete roșii.”

ACUM: În dreapta poți vedea ce se întâmplă în zilele noastre atunci când cauți #canada pe Instagram. Vei găsi toți munții și lacurile și brazii de care ai nevoie ca să te convingi că e o destinație minunată. Vei găsi fotografii făcute de profesioniști și de amatori. În multe cazuri, ele reflectă experiențe trăite de cineva în respectivele locuri, deci sunt mai revelatoare pentru experiența turistică decât o carte poștală. În plus, mai toți turiștii din ziua de azi își setează așteptările și preferințele în funcție de review-urile citite pe diverse platforme, precum Instagram sau TripAdvisor. Ca DMO, tu nu poți controla acest conținut și tocmai asta face aceste platforme puternice – autenticitatea.

Noul rol al unui DMO: Creează vizibilitate pentru destinația ta prin acele experiențe turistice cu adevărat reprezentative. DMO-urile nu mai au puterea să determine ele însele DESPRE CE e destinația pe care o promovează. Nu mai pot crea branduri artificiale pentru destinațiile lor. Lucrurile funcționează acum în sens invers: branding-ul se face în funcție de poveștile pe care le spun turiștii despre destinație. Cărțile poștale pot spune în continuare povești. Dar în loc să ilustreze clișee sau scene regizate ele pot fi mai degrabă despre artiștii și business-urile locale.

Ideea 3: Oamenii care împărtășesc un interes comun își pot fi de ajutor unii altora pentru a planifica vacanțe perfecte

 

ATUNCI: Pe spatele hărții destinației British Columbia din anul 1970 poți găsi o mulțime de informații pentru pescarii pasionați.

ACUM: Poți discuta direct cu respectivii pescari pe acest forum de la TripAdvisor, unde oamenii cer informații în funcție de care își vor planifica ulterior călătoria.

Trip Advisor

 

Noul rol al unui DMO: Cunoaște foarte bine subiectul de interes pentru nișa destinației tale. Orice nișă (de la scufundări, artă și istorie până la speologie sau pescuit) are un imens potențial financiar și poate atrage cei mai pasionați turiști ai tăi. A te concentra pe aceste nișe va fi întotdeauna o strategie câștigătoare. Chiar săptămâna trecută am vorbit pe blog despre cum Visit Flanders și-a construit întregul brand de destinație în jurul comemorării evenimentelor din Primul Război Mondial.

Ideea 4: Ajută-i pe turiști să înțeleagă pe deplin experiența destinației tale

 

ATUNCI: Broșura de mai sus descrie pas cu pas experiența turiștilor de la hotelul Victoria Airport Travelodge. Pas cu pas la propriu, căci ea descrie tot ceea ce urma să experimenteze turistul, de la ”întâlnirea cu gazdele Jim și Bev” până la faptul că ”turiștii pot obține la orice oră informații de la Recepție” sau că ”există o cafenea luminoasă și cu atmosferă plăcută”.

ACUM: Trebuie să-ți cunoști turiștii și parcursul întregii lor călătorii în destinația ta cel puțin la fel de bine precum îl cunoșteau Jim și Bev pe cel al turiștilor care le treceau pragul. Probabil că gazdele respectivului hotel știau o mulțime de lucruri despre ei pe baza experienței lor de mulți ani. Și în destinația ta există cu siguranță o mulțime de operatori turistici asemenea lor. Cunoștințele lor despre turiști vor fi extrem de valoroase pentru tine.

Noul rol al unui DMO: Lucrează împreună cu ceilalți actori turistici din destinație pentru a înțelege cât mai bine întregul traseu al turistului în destinația ta. Poți cerceta acest traseu fie adresându-te business-urilor locale fie mergând direct la sursă: turiștii – cu care poți organiza interviuri, chestionare.

Ideea 5: O hartă are nevoie de context

O harta are nevoie de context

 

ATUNCI: DMO-urile publicau o mulțime de hărți pentru a-i ghida pe turiști în timpul șederii lor și pentru a le oferi o perspectivă mai largă asupra poziționării destinației în regiune.

ACUM: În continuare folosim multe hărți, însă ele se află în buzunarul nostru, pe telefon/GPS. Însă tehnologia înțelege geografia fizică, nu turismul. Hărțile digitale oferă date, nu context. Google Maps e nemaipomenit, însă nu cunoaște povestea destinației tale și de ce ar fi mai frumos să o iei pe un drum lăturalnic și nu pe cel principal pentru a descoperi un punct de interes ascuns pe care altfel l-ai fi ignorat.

Noul rol al unui DMO: Conectează tehnologiile noi cu experiența turistului. Ia in calcul care sunt rutele cele mai interesante pentru turistul tău, ce se află pe parcurs și unde ar trebui să oprească, și cum ar trebui să se pregătească pentru călătorie. Răspunde apoi tuturor acestor întrebări sub forma unor rute digitale sau prin hărți custom pe Google Maps, pentru interesele specifice ale nișei tale de turiști.

Ideea 6: Nu aștepta ca turiștii să vină să te caute pentru sfaturi, mergi tu acolo unde ei sunt deja

Nu aștepta ca turiștii să vină să te caute pentru sfaturi, mergi tu acolo unde ei sunt deja

 

ATUNCI: Serviciile și centrele de infotmare turistică stăteau la dispoziția turiștilor pe email, la telefon sau ca puncte fizice de lucru.

ACUM: Canalele prin care îți poți asista turiștii sunt multe și diverse, deci va trebui să afli întâi unde caută cel mai des turiștii tăi informațiile. Când au ei cu adevărat nevoie de ajutorul unei persoane reale? Tot mai mulți oameni au nevoie de o interacțiune reală, umană, și se așteaptă să o primească prin rețelele sociale și chat. Multe studii arată că atunci când e vorba de a interacționa cu un brand oamenii preferă din ce în ce mai mult serviciile de mesagerie, precum Messsenger sau WhatsApp.

Noul rol al unui DMO: Reevaluează felul în care gestionezi centrele de informare turistică. Străduiește-te să duci și în online, acolo unde oamenii o caută, interacțiunea pe care o oferi în centrele fizice. Poți lua ca exemplu asistentul virtual Faya, creat de cei din Ottawa.

Ideea 7: Încurajează constant turiștii să împărtășească momentele frumoase petrecute în destinația ta

 

Încurajează constant turiștii să împărtășească momentele frumoase petrecute în destinația ta

ATUNCI: Pe vremuri, această destinație din Canada folosea cea mai puternică formă de media pentru a-i încuraja pe oameni să capteze și să împărtășească experiențe: fotografia color. Tehnologia începea să devină accesibilă publicului larg, iar după orice vacanță oamenii se lăudau rudelor și prietenilor cu locurile vizitate prin intermediul fotografiilor.

ACUM: Importanța ”share”-ului a devenit din ce în ce mai mare. În timpurile noastre, foarte mulți oameni îți aleg destinația de vacanță după pozele văzute pe Instagram. Odată ajunși în destinația aleasă, își manifestă vanitatea postând și ei la rândul lor fotografii sau făcând recomandări și dând review-uri pe o multitudine de platforme.

Noul rol al unui DMO: Asigură-te că destinația ta oferă experiențe bune de împărtășit, pe care oamenii vor dori să le posteze ulterior pe rețelele sociale.

Sursă articol.

Sursă fotografie cover.

Alte surse foto.