Untold, mai mult decât un festival

Evenimentele culturale, rețeta succesului când vine vorba de atragerea turiștilor din străinătate 

200 de artiști, 10 scene, 4 zile de festival desfășurate pe o suprafață de peste 230.000 de metri pătrați și o ocazie extrem de profitabilă pentru turismul românesc

Aflat la cea de-a treia ediție, Festivalul UNTOLD a avut loc la Cluj-Napoca în perioada 3-6 august și a strâns peste 330.000 de iubitori de muzică electronică, potrivit publicației Ziua de Cluj, mai mult decât populaţia oraşului Cluj-Napoca.*

Festivalul Untold și impactul turistic

40.000 de turişti străini la Untold 2017, cu 25% mai mulți decât în 2016

Cel mai mare festival de muzică din România, UNTOLD, a reușit să devină în scurt timp un fenomen internațional și, în același timp, unul dintre cele mai așteptate festivaluri din Europa, fiind, totodată, unul dintre singurele festivaluri din Europa care se desfășoară în centrul unui oraș.

Cu un buget de 10 milioane euro, festivalul a strâns pe Cluj Arena 330.000 de festivalieri, cu vârste cuprinse între 20 și 35 ani. Peste 40.000 de turiști străini au participat în acest an la festivalul UNTOLD, cu 25% mai mulți decât anul trecut. Ce-i aduce pe străini pe mealeagurile românești?

„Muzica de calitate, buna dispoziție și ospitalitatea românilor au fost câteva repere pe care străinii le-au avut în vedere când au ales România”, se arată într-un comunicat remis presei.


UNTOLD înseamnă patru zile de distracție, în care, estimăm că, fiecare dintre cei 330.000 de festivalieri au cheltuit zilnic 50 de euro cu cazare, masă și băuturi, adunând în cele din urmă un total minim de 16.500.000 de euro, la care se adaugă și prețul biletelor (100 euro/ 4 zile pentru un acces general). 

În plus, în fiecare an, perioada UNTOLD aduce prețuri cu cel puţin 10% mai mari. Cu toate acestea, toate locurile de cazare disponibile în Cluj-Napoca au fost rezervate pe durata festivalului, indiferent că a fost vorba de hoteluri de lux sau pensiuni.

Barurile, cafenelele, restaurantele sau cofetăriile din incinta festivalului au vândut în patru zile de festival cât vând în mod normal în cateva luni, o parte din acest profit direcționându-se către economia locala, aflăm din sursa PRO TV. Făcând o simplă estimare, dacă fiecare străin a cheltuit suma minimă de 400 de euro pe cazare, masa și băutură, suma medie este de 16.000.000 de euro, profit capitalizat pentru sectorul HORECA. Primele sume primite de municipalitate, rezultat al inchirierii Parcului Central, Casinoului, Salii Polivalente, precum și al întreținerii/ curățeniei parcului este suma de 400.000 lei, urmând ca suma pentru închirierea spațiului Cluj Arena să meargă spre Consiliul Judetean.


Festivalul a atras în Cluj-Napoca bugetul echivalent unui city break din străinătate, raportându-ne la bugetul pe persoană.*


Bilete între 200 Ron/ zi și 1.100 Ron/ 4 zile opțiunea VIP

Organizatorii UNTOLD au oferit posibilitatea fanilor festivalului de a-și achiziționa bilete și abonamente online încă din luna noiembrie a anului trecut, prețurile fiind cuprinse între 200 Ron – 550 Ron pentru un bilet stardard. Opțiunea unui bilet VIP era disponibilă la prețul de 1.100 Ron.

Cele mai mari cheltuieli cu cazarea

Odată cu punerea în vânzare a primelor bilete şi abonamente, festivalierii au avut posibilitatea de a-și alege opţiunile de cazare puse la dispoziție de organizatorii festivalului: peste 3000 de locuri în campingul UNTOLD, amenajat în baza sportivă Transilvania și peste 1300 de locuri în campusul UNTOLD, campusurile studențești din Cluj – Napoca.

Prețurile variau între 95 Ron (cort propriu) și 2600 Ron (căsuță pentru 2 persoane) în campingul UNTOLD.

Pentru că variantele de cazare puse la dispoziție de organizatori pot găzdui un total de aproximativ 30.000 de persoane, hotelurile și pensiunile din oraș au însemnat o primă opțiune de cazare pentru majoritatea participanților la festival, precum și închirierea spațiilor oferite de localnicii.

Prețurile de închiriere ale unui apartament în regim hotelier, pus la dispoziție de localnici, variau între 300 Ron – 500 Ron/noapte, iar pentru o noapte de cazare într-un hotel din mijlocul orașului, festivalierii cu buget nelimitat achitau sume între 1263 Ron – 1445 Ron.

Cele două festivaluri de muzică emblematice pentru Cluj-Napoca – Electric Castle şi Untold – atrag anual mii de turişti străini, devenind astfel active strategice pentru economia locală și elemente de brand ale orașului Cluj-Napoca. “Atunci când s-a lansat festivalul Untold, a fost un boom pentru noi, a fost o reclamă foarte bună pentru Cluj. Clujul a devenit mai vizibil în străinătate” Batinas Jolanda, directorul Blue Travel **
 


Încă un an, încă o ediție de succes pentru festivalul UNTOLD și, mai ales, încă o ocazie în care România demonstrează că devine o destinație preferată de amatorii de festivale. Impactul generat de UNTOLD Festival asupra comunităţii poate fi cuantificat atât în cifre cât şi în capital de imagine adus oraşului Cluj-Napoca.


Evenimentele culturale, rețeta succesului când vine vorba de atragerea turiștilor din străinătate 

TIFF – 7,5 milioane euro în economia locală

Un studiu al Facultății de Business din cadrul Universității Babeș-Bolyai evaluează la 7,5 milioane de euro impactul Festivalului de Film Transilvania (TIFF) asupra economiei locale. Potrivit studiului UBB, turiștii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegând să se cazeze la hoteluri și pensiuni pentru o perioadă de 3 sau 4 nopți, la un tarif mediu de 94,8 lei / noapte.

 

Peste 680.000 de spectatori la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu

Peste 680.000 de spectatori au fost prezenți în acest an la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, iar dintre aceștia peste 4000 de vizitatori și-au asigurat cazarea la biroul de logistică al festivalului. Fiecare turist străin venit la festival cheltuie 700-1.000 de euro pe perioada şe­derii, astfel că hotelierii, restauran­tele, magazinele şi organizatorii festi­va­lului ajung să încaseze peste 10 mi­lioane de euro, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor furnizate de Con­stan­tin Chiriac, preşedintele Festi­va­lu­lui Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Constantin Chiriac spune că la fiecare ediţie se vând 45.000 de bilete, iar 75% din acestea sunt cumpărate de oameni din afara Sibiului. Din totalul biletelor vândute 42% merg către oameni din afara ţării. 

*Informație pusă la dispoziție de INSTITUTUL NAŢIONAL DE STATISTICĂ. La data de 1 ianuarie 2016, populația orașului Cluj Napoca era de 321.687 de locuitori.
** Sursa: Monitorul de Cluj